İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı (İBB) Ekrem İmamoğlu, bu yıl İstanbul’da yaşanan ölüm oranı ile geçen yılın oranı arasında yüzde 30-35’lik bir fark olduğunu, bu yıl günde 80 ile 100 arasında daha fazla vefat yaşandığını söyledi.

Sağlık Bakanı Fahrettin Koca, koronavirüs nedeniyle yaşanan ölüm vakalarının açıklanandan daha yüksek olduğu haberi üzerine bu yıl yurttaşların seyahat yasağından dolayı cenazeleri memleketlerine götüremediğini bu nedenle de defin sayısının fazla göründüğünü söylemişti.

Halk TV’de koronavirüs gündemine ilişkin soruları yanıtlayan İmamoğlu, Covid-19 kaynaklı ölümler hakkında İstanbul Valiliği’ne ve Sağlık Bakanlığı’na yazılı başvuru yaptıklarını söyledi.

İmamoğlu, “İstanbul’da vefat eden her vatandaşın sayısı, İBB Mezarlıkları Daire Başkanlığı işlemlerini yaptığı için, bizden geçiyor. Bu sayılar üzerinden bizi şaşırtan husus varsa ilgili kurumlarla paylaşırız. Hepimiz biliyoruz ki güncel açıklanan veriler üzerinden ölüm sayılarında artış var. Ama bunu yüksek oranda gördüğüm için Valiliğe ve Sağlık Bakanlığı’na uyarıcı yazılar yazdık” dedi.

‘COVİD-19 TEŞHİSİ KONMUŞ VEFATI GÖREMİYORUZ’

İmamoğlu, ”İstatistiki olarak yorumlar yapmak mümkün ama benim gibi bir belediye başkanına bunu yapmak yakışmıyor. Bize bulaşıcı hastalık ve normal ölüm diye verilerle vefat eden vatandaşların verilerini yolluyorlar ama Covid-19 teşhisi konmuş vefatı göremiyoruz. Bize kurum kuruluşla,r siyasi partiler sordu… Normal ölüm ve bulaşıcı hastalık bizdeki veriler. Covid-19 verilerini göremeyince yorum yapamadık. Sağlık Bakanlığı’na ve İstanbul Valiliği’ne yazı yazdık ama henüz bu konuda bilgi sahibi değiliz. İstatistiklerden yorum yapabiliriz. Biz de şeffaflıktan yanayız. Günü geldiğinde aydınlanacağız. Orada Covid-19 yazmadığı sürece yorum yapamayız. Bu sorunun cevabı mezarlıklar daire başkanlığından istendiğinde bizim yapabileceğimiz şey toplu ölüm sayılarını vermek. Covid-19’u göremiyoruz” dedi.

‘YÜZDE 30-35 DAHA AZ ÖLÜM VAR’

İmamoğlu, ”Bu senenin ölüm rakamlarına bakıldığında ve son 2-3 yılın ölüm rakamlarına baktığınızda yüzde 30-35 daha fazla ölüm var… Gününe göre değişiyor. Bizim bu verilere gün gün e-devlet üzerinden ulaşabilirsiniz. Dediğim gibi bugünkü ölüm rakamlarından en az yüzde 30-35 civarında ölüm sayısı daha az. İstatistik üzerinden ölümle ilgili yorum yapabilecek konumda değilim. Somut sayı üzerinden yapmam gerekiyor. Günde yaklaşık 80-90-100 civarı fazla son 1 ayda… Somut sayı üzerinden yorum yapmam için o veriyi almam gerekiyor” diye konuştu.

YANLIŞ BİR YORUM

İmamoğlu, Sağlık Bakanı Fahrettin Koca’nın, New York Times gazetesinin İstanbul’daki ölüm oranlarını inceleyerek, “Türkiye koronavirüs sayılarını açıklamıyor olabilir” haberi üzerine, İstanbul’da vefat edenlerin seyahat kısıtlamaları nedeniyle memleketlerinde değil de İstanbul’da defnedildiğini söyleyerek mezar sayılarının bundan dolayı artmış olabileceği yorumunun da yanlış olduğunu kaydetti.

‘BİZDEKİ RAPOR ÖLÜM RAPORUDUR’

İmamoğlu, “İstanbul Mezarlıklar Daire Başkanlığı defin sayısı üzerinden rapor tutmaz, ölüm üzerinden rapor tutar. Bizdeki rapor ölüm raporudur” dedi.