yalın alpay
Manşet
Türk Kulturkampf’ında Post-Kemalizm Parantezi II
İslamcı Direniş
Cumhuriyetin kuruluşunda Kemalizm, inşa etmek istediği pozitivist modernizm karşısında İslamcılığı bir “gericilik” (irtica) olarak kodlar ve İslami bir siyaset üretilmesinin önünü laiklik aracılığıyla...
Manşet
Türk Kulturkampf’ında Post-Kemalizm Parantezi I
Kulturkampf
Yaşama mana biçmek ve onu kavrayabilmek için inşa edilen anlam ağlarından oluşan kültür, on sekizinci yüzyılda Aydınlanma felsefesiyle din tekelinden kurtulur, seküler bir aşamaya...
Manşet
Sansasyondan yüksek sanata: Mozart
Mozart söz konusu olduğunda, kişisel tercihler birer argüman olmayı yitirir. Onun müziği “bana göre” ifadesini siler; Mozart evrensel bir uzlaşıyla müziğin en büyüklerindendir. Belki...
Manşet
Chopin’in Arafı: “Ya Da”
Chopin’in yapıtlarında akıp giden melodinin içerisine çeşitli tereddütler, anlık kararlar, parmaklar ile zihnin, ruh ile bilincin hangisinin hangisine üstün geleceğine onay verilene değin geçen...
Manşet
Nihilizmin ve nefretin estetiği: Thomas Bernhard romanları
Bernhard’ın romanları, bilindik romana hem biçem, hem de içerik açısından bir başkaldırıdır, geleneksel romanın hiçlenişidir. Avusturyalı bu özgün yazarın romanlarında okuyucu bir şeylerin eksik...
Manşet
Müziğin Matematikçisi: B-A-C-H
Dünya tarihi için Fransız İhtilali gibi çok önemli bir siyasal gelişmeyi simgeleyen 1789 yılında, Almanya’da bir turnede olan Wolfgang Amadeus Mozart, turne sırasında Leipzig...
Manşet
Şablonun Gerçeğe Pususu: Komplo Teorisi
Zihin, yaşamın kendisinde değil, yaşama ilişkin tezlerde huzur bulur. Varoluş, bir anlatıya indirgenmediğinde aşırı karmaşık, grift, çelişkili, anlamsız, bağlantısız ve rastgeledir; entropik bir labirenttir....
Manşet
Devrim Erbil resminin plastik özellikleri
Erbil’in kompozisyonlarında her türlü entropik çizgi girdisinin sonucunda elde edilmek istenen nihai sonuç aynıdır: armonik bir kozmos. Bu kozmosun taşıyıcısı ve öz’ü ise düzenli...
Manşet
Kendiliğindenliğe övgü: Gerçeküstücülük
Gerçeküstücülük (sürrealizm), yirminci yüzyılın kaotik ortamına, dönemin küresel sanat başkenti Paris’ten sızdı. Dar bir grubun görüsünden, belki de başlangıçta tek bir zihinden, André Breton’un...
Manşet
Umudun öznesi: Montaigne
Montaigne’e on yedinci yüzyıldan bu yana yapılan eleştirilerin birçoğu, Denemeler’in, onu okuyanların imanını sarstığı ve gelişigüzel kaleme alınmış bu düşüncelerin belli bir sistemden yoksun...
Manşet
Toplumsal Gösteri(ş) Uzlaşısı
Gereksinim ve Arzu Farkı
Ekonomi, insanların sınırsız gereksinimlerini kıt kaynaklarla karşılama bilimi olarak tanımlanır. Oysa sınırsız olan gereksinimlerimiz değil, arzularımızdır. Üretim ve tüketim toplumu arasındaki...
Manşet
Beethoven’da zihnin duyuları yedeklemesi
Beethoven, zıtlıklarla kuşatılmış bir ruha saplanmış, her daim isyanda, asabi bir zihindi. Basit zevkleri olan bu adam, olağanüstü rafine yapıtlar üretiyor, orta döneminden itibaren...
Manşet
Varoluşun gecekondusu: İnternet
İnsan dev bir belirsizliktir. Geçmişi puslu olduğu kadar, geleceği de fludur. Kişinin özgür iradesinin varlığı ve kendisinin de milyarlarca özgür iradeli varlığın arasına bırakılmış...
Manşet
Arzu boyunduruğundaki talep
Klasik ekonomi kuramında insanlar harcama yaparken rasyoneldirler; gelirleri ölçüsünde satın alırlar ve fiyat kalite paritesinde en yüksek verimi hedeflerler. Kişilerin, benzer kalitedeki ürünler arasında,...
Manşet
Leonardo da Vinci resminin özellikleri
Leonardo’nun resmi, kendi dışına göndermeler yaparak tuvalin yüzeyini aşan, gösterene ilişkin kurguladığı göstergelerde yüksek temsil gücü oluşturmaya çabalayan, bunun için deneylerden ve bilimden sıkça...
Manşet
Sahte haber
Türkçeye “sahte haber” olarak çevrilen “fake news”, 2017 yılında Collins Dictionary tarafından yılın sözü seçildi. Sahte haber, haberle yaşıt olsa da, terim ancak ABD’deki...
Manşet
Fikret Mualla resmi üzerine kısa notlar
Fikret Mualla’nın yaşamı ile sanatı arasında resimlerine seçtiği konular bağlamında koşuttur. Ancak bu uyum, Mualla’nın yaşama ve resme karşı takındığı tutumda bozulur. Hayatı hiçbir...
Manşet
Zihin Sarayı
Yaşam kendisini bize hiçbir disiplinle sınırlandırmadan, kategorize etmeden, sterillikten uzak bir şekilde boca eder. Her şey, her şeyin içerisine sızmıştır; yaşamın mimari, güzel sanatlar,...
Manşet
Garson ve müşteri ilişkisi
Yaşamın akışkanlığı içerisinde dinlence, sosyalleşme ve yemek yeme alanları olarak inşa edilmiş restoranlar, geçici bir süreliğine misafir olunan ve her misafirin bir hizmet satın...